1-4-2023
01 april 2023
Pierre Gasly van het BWT Alpine F1 Team stelde zijn eerste deelname aan Q3 veilig op Albert Park door zich als negende te kwalificeren voor de Grand Prix van Australië en het lukte Esteban Ocon net niet om voor de derde keer een plek in de top 10 te behalen.
Esteban reed 's middags sterk, maar moest helaas genoegen nemen met een elfde plaats in Q2. Daardoor liep hij Q3 op slechts 0,007 seconden mis. Het was net te druk voor hem in het laatste stuk van zijn laatste pushronde.
Pierre schaarde zich bij de beste tien dankzij een ijzersterke en probleemloze rit in zowel Q1 als Q2.
De omstandigheden op Albert Park waren koud en daardoor lastig. Daardoor was het extra moeilijk de banden op te warmen. De regen maakte het bovendien het hele uur zwaar. Een vroege rode vlag voor de Red Bull van Sergio Perez die geraakt was in de derde bocht onderbrak Q1, die later overigens wel weer hervat werd.
Beide coureurs reden op een tweede nieuwe set softs in Q1 in twee pushrondes in de aanloop van Q2. Esteban eindigde als vierde en Pierre als dertiende. Pierre schopte het vervolgens tot Q3 en koos voor een enkele nieuwe set softs voor het laatste gedeelte in drie pushrondes. Zijn beste rondetijd reed hij in zijn tweede poging, namelijk 1 minuut en 17,675 seconden. Die was genoeg voor de negende plaats.
Esteban Ocon, P11, 1:17.768: “Helaas eindigde een veelbelovende dag in enige frustratie. We lagen op koers voor een sterke Q3 maar kwamen helaas terecht in een drukke situatie in de laatste twee bochten van mijn laatste pushronde in Q2. Daardoor verloor ik wat tijd. Het lag aan mij dat ik een paar tienden verloor op dat moment. Voor de rest reden we een prima sessie. Er zijn toch genoeg positieve punten te noteren, we hebben gepresteerd en starten net buiten de top 10. Het ligt allemaal heel dicht bij elkaar op dit moment, dus kan het nog wel eens spannend worden. Er staat zeker veel op het spel en ik ben volledig gefocust op een topprestatie tijdens de race van morgen.”
Pierre Gasly, P9, 1:17.675: “Ik zou zeggen dat de negende plaats in de kwalificatie vandaag geen slecht resultaat is, ook al had ik misschien nog twee tienden kunnen pakken. Het feit dat we het elke ronde beter deden en mogen deelnemen aan Q3, de eerste keer voor mij in Melbourne, is geweldig. Het was heel moeilijk de banden goed te krijgen en we moesten daarom elke ronde groeien. De race van morgen wordt interessant, want de meeste teams hebben niet veel gegevens weten te verzamelen over de lange rechte stukken. We zullen zien hoe ver we kunnen komen vanaf de negende plaats. We gaan in ieder geval ons uiterste best doen om zoveel mogelijk punten te scoren."
Alan Permane, Sporting Director: “Het zat er vandaag echt in om met beide auto's een plek in Q3 te bemachtigen. Daarom is het teleurstellend dat Esteban daar in Q2 uiteindelijk toch niet in geslaagd is. We reden een sterke derde vrije training en de auto's werden steeds beter. De grootste uitdaging bestond eruit de banden in optimale staat te krijgen in de koude omstandigheden die dat bijzonder lastig maakten. Het leek erop dat we elke ronde sneller gingen naarmate de banden opwarmden. Dat was een belangrijk onderdeel van onze strategie vandaag, naast het voorbereiden van de auto's op drie pushrondes met als doel de rondetijd bij elke poging te verkorten. We streven er natuurlijk naar hoger te eindigen dan de negende en de elfde plaats. We gaan zorgvuldig analyseren hoe we dat kunnen doen. Onze focus ligt nu op de race van morgen, waarin we ongetwijfeld met beide auto's in de punten kunnen gaan rijden."