De eerste Rally van San Remo werd gehouden in 1928 en stond van 1973 tot en met 2003 op de kalender van het wereldkampioenschap rally. Dit evenement had twee kanten; de aanlokkelijkheid van het Italiaanse kustplaatsje dat leidde naar de zware paden erboven, en de gemengde ondergrond van asfalt en onverhard die ervoor zorgde dat de coureurs voortdurend op hun hoede waren.
Deze paden bleken echter zeer geschikt voor de wendbaarheid van een berlinette met de motor achterin, en in het eerste seizoen van het wereldkampioenschap in 1973 behaalde de Alpine A110 hier een schitterende overwinning.
Twee podiumplaatsen – waaronder een overwinning voor de nr. 1 auto van Jean-Luc Thérier en Jacques Jaubert – bezegelden een wereldtitel voor Alpine, waarmee een merk van nog geen twintig jaar oud overtuigend boven zijn gevestigde rivalen eindigde.
DE WEG NAAR SUCCES
Het is 1973 en we staan aan het begin van het seizoen van het wereldkampioenschap rally. Drie A110 berlinettes hebben zich verzameld in het betoverende San Remo, voorbereid en klaar om de zware paden aan te vallen die het plaatsje uit kronkelen.
Twee van hen komen op het podium, waarbij Jean-Luc Thérier en zijn bijrijder Jacques Jaubert de winnaarsbeker omhoog houden met een ontstellende voorsprong van zes minuten op hun grootste rivaal. Alpines vijfde overwinning van het seizoen is genoeg om de wereldtitel mee naar Dieppe te nemen, met nog drie rally's te gaan.
DE VIER MUSKETIERS
De auto vertelt slechts de helft van het verhaal van de beroemde titel van Alpine in het wereldkampioenschap rally 1973. Een geweldige auto heeft een geweldige coureur nodig om eruit te halen wat erin zit.
Jean-Luc Thérier behaalde de meeste punten met drie overwinningen in het debuutjaar van het wereldkampioenschap rally, hoewel er toen nog geen prijzen aan individuele coureurs werden uitgereikt.
Zijn teamgenoten Bernard Darniche, Jean-Pierre Nicolas en Jean-Claude Andruet - samen “ de vier musketiers ” - behalen eveneens cruciale overwinningen om het zilverwerk mee naar de prijzenkast in Dieppe te nemen.
De underdog, maar gestoeld op technische expertise – net als de A110 van 50 jaar later. Hij is nu beschikbaar als een opvallende San Remo 73 editie ter ere van deze beroemde overwinning, beperkt tot 200 exemplaren.
Met zijn aantrekkelijke nieuwe livery en het rode dak van koolstofvezel draagt hij de kleuren van de overwinning.