Lichtheid en wendbaarheid vormen de rode draad in de geschiedenis van Alpine. Al onze modellen voelen zich thuis op de bergwegen waar Jean Rédélé zijn befaamde visie ontwikkelde. Door zijn auto's constant te ontwikkelen, blijft Alpine voorop lopen en brengt het bovendien een ode aan Rédélé's passie voor innovatie.
A106 | 1955
In 1955 – het jaar waarin Alpine is opgericht – introduceerden drie A106s in de kleuren blauw, wit en rood (net als de Franse vlag) de eerste lichting auto's. De 4CV's kregen een strakke nieuwe carrosserie van glasvezel en een op dat moment revolutionaire versnellingsbak met vijf versnellingen. Dit was destijds uniek in de autosport. Aan de krachtigere A106 Mille Miglia werd op dat moment al gewerkt.
A108 | 1958
Drie jaar later kwam de A108 als een stijlvolle berlinette en cabriolet met een nog sterkere motor, de eerste van de hand van Amédée Gordini, ook wel 'de technische tovenaar' genoemd dankzij de finesse van zijn producten. De auto maakte de koppeling tussen de carrosseriebouw van vroeger tijden met meer moderne productieactiviteiten en zette zo de toon voor ons meest iconische model ooit.
A110 | 1962
Het grote publiek kon voor de allereerste keer kennismaken met de prachtige A110 van Alpine toen deze werd onthuld op de Autoshow van Parijs in 1962. Een vervolguitvoering op de A108 die met een grotere voorruit en in kwaliteit verbeterde onderdelen liet zien dat we stappen hadden gezet op het gebied van ontwikkeling. In veertien jaar is het vermogen van de motoren toegenomen en wonnen onze raceauto's belangrijke trofeeën op het wereldtoneel.
INTERLAGOS
Alpine kreeg wereldwijd aanzien toen de A108 zijn intrede deed op de Braziliaanse markt, waar drie verschillende stijlen verkocht werden door Willys-Overland, onder de naam Interlagos, een verwijzing naar het racecircuit van São Paulo. In totaal zijn er tussen 1962 en 1966 822 auto's gebouwd en wisten de Europese producten nieuwe markten aan te boren.
DINALPIN
De wereldwijde bekendheid van de Alpine A110 nam toe toen hij in Mexico op de markt kwam onder de naam Dinalpin. In totaal werden er van de berlinette, de coupé en de cabriolet gezamenlijk 693 exemplaren verkocht.
A310 | 1971
Alpine voegde in 1971 de adembenemende A310 toe aan zijn serie en gebruikte de indeling van de A110 met de motor achterin met een volledig andere carrosserie, bedacht door de bekende ontwerper Marcel Béligond. De betrouwbare motor van Renault werd op basis van onze expertise en styling geüpgraded voor een supercar. Dankzij een nog interessantere V6-versie bereikte de auto zijn volledige potentieel, zowel tijdens rally's als gewoon op de weg.
Alpine GTA | 1985
We hebben onze koers in 1984 gewijzigd met de lancering van de Alpine GTA. Dit is een langere, bredere en meer aerodynamische versie van zijn voorganger, de A310. Passagiers hebben meer ruimte en dankzij ons verbeterde productieproces in Dieppe konden we een stoere sportwagen bouwen die een stuk lichter was dan zijn concurrenten. We plaatsten bovendien een V6 Turbomotor onder de motorkap van de iconische GTA Le Mans-uitvoering.
A610 | 1991
Het concept ontwikkelde zich nog verder met de lancering van onze A610. Zijn vorm deed sterk denken aan de vorige GTA, maar deze was toch wel duidelijk anders. Alleen de ramen zijn hetzelfde gebleven. Qua vermogen gingen we naar 250 pk en bereikten we de 100 km/u binnen zes seconden. Geen Alpine was op dat moment sneller. Deze had bovendien iets wat typisch was voor de supercars uit de nineties: inklapbare koplampen.
Kijk ook eens naar