2 juli 2022

BWT Alpine F1 Team gaat morgen van start op de Grand Prix van Engeland met Fernando Alonso vanaf de zevende startpositie en Esteban Ocon vanaf de vijftiende, na een natte kwalificatie op een uitverkocht Silverstone.

 

Het lukte Fernando in vier achtereenvolgende deelnames aan Q3, maar Esteban was minder gelukkig en viel uit tijdens Q2, als gevolg van een stroomonderbreking, veroorzaakt door een probleem met de koeling van de accu dat zich tijdens de sessie voordeed.

 

Wisselende weersomstandigheden op Silverstone hebben het racen het hele weekend lastig gemaakt. Gisteren was het wisselvallig, maar tijdens de derde vrije training eerder op zaterdag was het droog. Tijdens de kwalificatie 's middags kwam het met bakken uit de hemel.

 

Beide coureurs haalden de eindstreep van Q1 na een aantal rondes op Intermediates gereden te hebben. Fernando eindigde als tiende met een rondetijd van 1 minuut en 41,598 seconden en Esteban als twaalfde op minder dan 0,2 seconden.

 

Tijdens Q2 verslechterden de weersomstandigheden, waardoor de rondetijden die aan het begin van de sessie neergezet waren, opeens bepalend werden voor een kans op een plek bij de eerste tien. Fernando reed met 1 minuut en 42,209 seconden zijn beste tijd en Esteban bleef steken op de vijftiende plaats na een probleem met zijn accu tijdens de sessie.

 

Met als doel zijn topprestatie in Canada tijdens de vorige race te herhalen, lag Fernando na zijn eerste ronde in Q1 al voorop. Uiteindelijk eindigde hij als derde, omdat anderen een nog net iets betere tijd neerzetten. Het weer was tegen het eind van de sessie bar en boos en Fernando's laatste rondetijd was 1 minuut en 42,116 seconden. Dat was goed voor de zevende plaats.

 

Esteban Ocon – P15, 1:45’.190: 

 

"Het was voor ons vandaag heel lastig. Een stroomonderbreking in de accu aan het begin van Q2 verhinderde dat we een goed resultaat konden neerzetten in de sessie en we uiteindelijk als vijftiende eindigden, wat voor de race van morgen geen goed uitgangspunt is. Toch blijf ik positief, omdat we eerder dit jaar nog verder achteraan startten en toch in de punten reden. Dat wordt dus ook het doel voor morgen. We onderzoeken het probleem nu en ik heb er vertrouwen in dat het team er bovenop zit en we goed aan de start zullen verschijnen. Je kunt hier op Silverstone inhalen, dus we zullen alle mogelijkheden moeten benutten om een goed resultaat neer te zetten."

 

Fernando Alonso – P7, 1:42.209: 

 

"We hadden vandaag veel kunnen laten zien, maar helaas presteerden we tijdens de laatste rondes van Q3 niet top. Tijdens mijn eerste ronde in Q3 reed ik voorop, dus dat was uitstekend. Toen ik aan mijn laatste ronde begon met een nagenoeg lege accu, kon ik niet meer voluit gaan. Ik denk dat ik anders vandaag wel in de top-5 was geëindigd. Ik weet niet of het morgen gaat regenen of niet, dus we zullen zien of ik hoger kan eindigen en in de punten kan rijden. De auto voelt goed aan als het regent en als het droog is en alle data uit de fabriek laten zien dat we grote sprongen vooruit gemaakt hebben dankzij de aanpassingen die we dit weekend gedaan hebben."

 

Otmar Szafnauer, Teamleider : 

 

"Het is tot nu toe een lastig weekend geweest op Silverstone vanwege de wisselende weersomstandigheden. We zijn een beetje teleurgesteld met het resultaat van de kwalificatie, omdat we niet alleen twee coureurs hebben die goed in slecht weer kunnen rijden, maar ook omdat we een auto hebben waarmee we in het verleden succes geboekt hebben in de regen, zoals in Canada twee weken geleden. In Q3 had Fernando waarschijnlijk een paar plaatsen hoger kunnen eindigen als hij op het juiste moment zijn snelste ronde gereden zou hebben. Esteban had de pech dat zijn accu te koud was om een topprestatie te kunnen leveren. Desondanks kijken we vooruit en zondag worden de punten verdeeld. We hebben morgen een lange race in het vooruitzicht, waarin beide auto's de gelegenheid krijgen beter te worden. We zijn blij met de aanpassingen aan de auto. We hebben nog meer inzicht verworven en data verzameld dankzij de race die we dit weekend reden toen het droog was. We kijken uit naar de race van morgen en streven ernaar met beide auto's in de top-10 te finishen. Ik zie niet waarom dat niet zou kunnen.”