31-3-2023
31 maart 2023
BWT Alpine F1 Team begon het weekend van de Grand Prix van Australië op Albert Park in Melbourne onder wisselende omstandigheden. Zowel de eerste als de tweede vrije training werden ingekort.
Esteban Ocon kwalificeerde zich als zesde en Pierre Gasly als tiende. Beide coureurs gingen tot het uiterste op het 5,278 km lange circuit met dit jaar een extra DRS-zone op het rechte stuk tussen bocht 8 en 9.
Beide trainingen werden echter onderbroken, waardoor het lastig was deze volledig te benutten, en beide coureurs reden over de hele dag genomen maar 66 rondes. De eerste vrije training werd tien minuten onderbroken door een rode vlag vanwege een fout met het GPS-systeem. Tijdens de tweede vrije training gooide motregen roet in het eten van het team, dat het gemaakte trainingsplan dan ook lastig kon uitvoeren. Zowel Esteban als Pierre reden een aantal rondes respectievelijk op mediums en hards en daarvoor op intermediates, voordat de regen hen parten begon te spelen.
De derde vrije training die om 12.30 uur van start gaat, wordt een belangrijke sessie en zal bepalend zijn voor de kwalificatie om 16.00 uur plaatselijke tijd.
Esteban Ocon: “Het is altijd fijn om weer in Melbourne te rijden, maar ik moet zeggen dat iedereen het vrijdag wel moeilijk had. Na een paar goede rondes op hards werd de eerste vrije training onderbroken door een probleem met de GPS. Dat had gevolgen voor het hele deelnemersveld en maakte het heel lastig om op softs te rijden. Het was heel druk en de rode vlag kwam al snel. Daarna, in de middagsessie, wisten we onszelf te herpakken en reden we een paar lekkere rondes, totdat het begon te regenen. Daardoor werd het onmogelijk om op droge banden te rijden in de voorbereiding op waarschijnlijk een droge kwalificatie en race. Het is aan ons om de lering die we uit onze prestaties vandaag kunnen trekken, in de praktijk te brengen en ons zo goed mogelijk voor te bereiden op de Grand Prix van zondag."
Pierre Gasly: “Het ging vrijdag aardig en ik ben blij met de resultaten in de sessie die we wisten te voltooien. Op het circuit liep het niet echt soepel vanwege de rode vlag in de eerste sessie en de regen in de tweede. Daarom moeten we nog veel werk verrichten in de aanloop naar morgen en is het belangrijk dat we de juiste keuzes maken wat betreft de set-up. De auto voelde goed en ik denk dat we er voor de rest van het weekend goed voorstaan. Het ziet ernaar uit dat het morgen en zondag droog blijft, dus we moeten de derde vrije training morgen optimaal benutten om 's middags tijdens de kwalificatie goed voor de dag te komen."
Pat Fry, Technical Director: “Vandaag werden we tijdens de eerste vrije training beperkt door een rode vlag en tijdens de tweede door de regen. Daardoor moesten we een aanzienlijk aantal aanpassingen doen en hebben we dan ook niet zoveel gegevens kunnen verzamelen over de set-up van de auto en het gedrag van de banden bij verschillende brandstofladingen als normaal. Maar dat geldt natuurlijk voor alle teams. De derde vrije training van morgenmiddag is dan ook cruciaal. Gezien de onderbrekingen van vandaag is elke ronde tijdens de kwalificatie heel belangrijk en moeten we onze tijd op het circuit optimaal benutten en er maximaal lering uit trekken."