Partnerschap Alpine A290 x Michelin

Alpine x Michelin

Een baanbrekend partnerschap

Om de eerste elektrische Alpine hot hatch authentiek te houden, moest er kritisch worden nagedacht over elk onderdeel, en dus ook over de banden. Omdat ze het enige contactpunt tussen de auto en de weg vormen, spelen banden een cruciale rol bij het vormgeven van het karakter van een nieuwe auto. Gezien de succesvolle samenwerking met Michelin voor de A110 was er alle reden om deze voort te zetten voor ons eerste elektrische model. A290.

Partnerschap Alpine A290 x Michelin
Partnerschap Alpine A290 x Michelin

Een nieuwe uitdaging

Voor de A290 stapte Alpine over naar een elektromotor voorin. Michelin ging de uitdaging aan om de rijsensaties van Alpine te behouden in combinatie met het superieure koppel en een frisse, dynamische lay-out. Wij waren op zoek naar specifieke bandentechnologie, toegespitst op bestuurders die responsief rijgedrag zoeken, in combinatie met een grotere efficiency.

Samenwerking Alpine x Michelin

Een unieke flow

Dankzij de hechte samenwerking tussen Alpine en Michelin zijn we erin geslaagd om conventies op hun kop te zetten. Beide partijen hadden een belangrijke stem bij het nemen van strategische beslissingen. Een optimale bandenmaat is cruciaal voor de perfecte balans tussen dynamische prestaties en energie-efficiëntie. Intensieve tests op het testterrein van Michelin in Ladoux resulteerden uiteindelijk in twee fantastische bandenopties voor de A290.

Het beste van twee werelden

Alpine & Michelin hebben voor de A290 gekozen voor bandenmaat 225/40/R19. Hiermee krijgt de nieuwe Alpine een gespierde look als toonbeeld van het diepgewortelde talent dat onder het oppervlak verscholen gaat. Met twee verschillende bandentypen om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van autoliefhebbers. De Pilot Sport S5 is een op prestaties gerichte band. De Pilot Sport EV legt meer de nadruk op energie-efficiëntie door de lagere rolweerstand.

225/40/R19-banden van Michelin

"We hebben bijzondere aandacht besteed aan de rolweerstand van de band, zonder dat dit ten koste gaat van de grip en het rijgedrag. Zo krijgt de eerste elektrische Alpine het best mogelijke rijbereik met behoud van de kenmerkende dynamische eigenschappen van het merk," aldus Philippe Krief, CEO van Alpine.

Kijk ook eens naar