De Alpine A470 werd in 2017 gelanceerd, nadat de LMP2-klasse diepgaande veranderingen had ondergaan. De A470 is ontworpen om te voldoen aan de nieuwe technische reglementen en tegelijkertijd beter te presteren dan zijn voorgangers.
De A470 maakte een vliegende start en bleek een echte winnaar getuige de zeges tijdens de 24 uur van Le Mans in 2018 en 2019. De A470 sleepte in het seizoen 2018-2019 de wereldtitel in de wacht en nam ook in 2020 deel aan de races. Dit jaar keert de bolide terug op het circuit, nog steeds getooid in het iconische Alpine-blauw.
Alpine A470
Cijfers
Races: 25
Polepositions: 4
Overwinningen: 3
Podiumplaatsen: 16
24 uur van Le Mans
Aantal deelnames: 5
Overwinningen: 2
Podiumplaatsen: 4
V8
Met normale luchtaanvoer op 90°
GK-428
Gibson Engine
520 pk
Vermogen
950 kg
Gewicht
4200 cm³
Cilinderinhoud
4745 × 1895 × 1045 mm
Afmetingen in mm (L x B x H)
9000 rpm
Maximumsnelheid
VOORRUIMTE | 1570 mm |
---|---|
ACHTERRUIMTE | 1550 mm |
WIELBASIS | 3005 mm |
STRUCTUUR | Koolstofvezel& honingraatstructuur |
CARROSSERIE | Koolstof/Kevlar |
WIELOPHANGING | Dubbele draagarm met stoterstangen, PKM schokdempers |
STUUR | Elektrisch ondersteund |
TYPE | Gibson GL-428 |
---|---|
SMERING | Dry sump/meertraps oliepomp |
ELEKTRONISCHE BEDIENING | Cosworth |
MERK | Xtrac |
---|---|
TYPE | Magnesiumbehuizing, dwarsgemonteerd |
VERSNELLING | Aan het stuur gemonteerde peddels en pneumatische bediening |
VERSNELLINGEN | 6 + achteruit |
HARNAS | Zes-punts veiligheidsharnas aangepast aan het systeem Hans® |
---|---|
BRANDSTOFTANK | Veilige rubberen tank, inhoud: 63 liter en ingebouwd reservesysteem |
VOORWIELEN | 13’’x18’’ |
---|---|
ACHTERWIELEN | 13’’x18’’ |
BANDEN | Michelin 31-71/R18 |
REMSCHIJVEN | Geventileerde koolstof |
---|---|
REMKLAUWEN | 6 zuigers uit één stuk |